Hyvät, pahat ja rumat



Ensimmäinen elokuva mitä katsottiin oli Hyvät, pahat ja rumat. Vihdoin ymmärrän, miksi hyvä ystäväni niin pitää Clint Eastwoodista (nuorena), vaikka en kyllä edelleenkään länkkäreiden ystävä ole.
Tätä elokuvaa, jonka kaikki tuntuvat nähneen ennen minua, katsoessa Mauri kehotti erityisesti kiinnittämään huomiota mm. siihen, miten paljon elokuvassa on "eri paikoissa" käytetty samoja lavasteita. Mauri myös kertoi meille, että koko elokuva on siitä hyvä esimerkki tätä kurssia varten, koska elokuva on kokonaan lavasteita eikä valmiita rakennuksia. Vaikka toki jostain kauempaa kukkulan takaa voikin bongata uuden maalaistalon.

Erityisen hyvin minulle on jäänyt mieleen, kun keskusteltiin siitä, millä eri tavoin elokuvassa on saatu lavasteiden kanssa suurempaa draamaa aikaan, kuin miltä asiat oikeasti näyttäisivät. Esimerkiksi pommitusten jälkeiset talot, jotka olivat saaneet iskua, eivät elokuvassa olleet täysin totuudenmukaisia. Talojen katoista, joihin oli mitä luultavimmin iskusta tullut reikiä, sojotti dramaattisesti isoja puuparruja kohti taivaita useampia kappaleita.

Pommituksiin liittyen tarkkailimme myös seiniä, sitä miten niihin tuli reikiä pommituksissa. Yleisestihän voisi kuvitella, että seinään tulee rosoinen ja ruma reikä, mutta Hyvät, pahat ja rumat -elokuvassa tiiliseinään muodostui varsin siisti miehenmentävä aukko. Tiilet irtosivat siisteinä ja ehjinä, näytti siltä kuin niiliä ei olisi kiinnitetty toisiinsa lainkaan vaan vain ladottu päällekkäin.

Noh, koska posauksia ei voi koskaan liikaa olla, niin Mauri kertoi meille myös eräässä sotakohtauksessa käytetystä sillasta joka räjäytettiin. Kyseinen silta oli muutenkin kuulemma ollut purkutuomion alla, kun se haluttiin räjäyttää elokuvaa varten. Armeija oli kuitenkin jostain syystä posauttanut tuon sillan liian aikaisin jostain syystä ilmaan, joten koko silta piti rakentaa uudelleen uutta räjäytystä varten. Tähän liittyen pystyimmekin havainnoimaan, kuinka sillan rakenteissa ei ollut vuosien tuomaa kulumista, vaan rakenteet olivat uudenveroisia.

Samojen lavasteiden käyttämisestä ereissä kaupungeissa en ollut aiemmin edes miettinyt, mutta nyt silmät avautuivat. Samoja rakennuksia koristeineen pystyy näkemään ereissä kaupungeissa, erityisen hyvin tällaisen kierrätetyn elementin muistan olleen useammassa kaupungissa käytetty hirttopuu. Muutenhan siihen tismalleen samanlaiseen puuhun seuraavassa kaupungissa ei olisi tosiaan huomiota kiinnittänyt, mutta kun sekin puheeksi tuli niin "Oho, no niinpäs onki."
Myös ihan elokuvan alussa näytetyn maatalon pihassa olevaa kiviympyrää on käytetty uudelleen elokuvan lopussa. Alussa pikkupoika kävelyttää aasia tuolla kiviympyrällä, elokuvan lopussa sen ympärille on rakennettu erikoinen sodassa kaatuneiden hautausmaa. Kiviympyrä on hautakivien ja ristien ympäröimä, jotka melkein kaikki ovat samanlaisia. Eihän sodassa kauheasti varmasti ole ollut aikaa tehdä mitään erikoisia viritelmiä. Kuitenkin muistan, että kun "paha" juoksee hautausmaalla etsien sitä tiettyä hautakiveä, vilahtaa ruudussa koristeellisen uurnan näköinen hökötys. Ehkä joku on halunnut kokeilla jotain muutakin ja nyt leikitään, että tuo kyseinen hauta kuuluu jollekin korkea-arvoisemmalle herralle.

Lisäksi tutkimme myös jonkin verran valojen käyttöä elokuvassa. Joissain kohtauksissa erityisen hyvin huomattiin, etteivät valot välttämättä tulleet kuvakulman vaihtuessa samasta suunnasta, vaan valon tulosuuntaa oltiin muutettu sen mukaan, mistä näyttää parhaalta. Muistan myös kohtauksen, jossa makuuhuoneessa paloi vain kynttilä ja huone oli melko valoisa. Ikkunasta näkyi myös kirkas kuu, joka myös toi valoa. Kynttilän sammuessa koko huone pimenee säkkipimeäksi eikä kuun tuomasta valosta ole jälkeäkään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti