tiistai 20. marraskuuta 2012

Tilannekatsaus

  Noin puolessatoista kuukaudessa on paljon kerennyt tapahtua, mutta eihän minulla koskaan koulussa ole kameraa mukana. Tänään kuitenkin muistin ottaa mokoman matkaan ja näpsin pari kuvaa viimeaikaisista tekemisistäni.
Ollaan kuitenkin ehkä kuukauden ajan tehty Vaasan kaupunginteatterille lavasteita Oliver Twist -musikaalia varten, jossa meidät opiskelijat on jaettu ryhmiksi tekemään tietyt lavasteet. Toki apua annetaan ja jotkut tekevät toiselle vähempiväkiselle ryhmälle jotain, mutta itse olen pääasiassa puurtanut Lesken kodin lavasteiden kanssa. Tarkemmin viimeiset pari viikkoa olen maalannut vähän ja ruuvannut vanerilevyjä kiinni metallirunkoihin.

Viimeistä levyä viedään, hurraa!
Ylläolevassa kuvassa on keskiseinä, jonka ympärille kiinnitetään kaksi sivuseinää. Koko viime viikko meni pienempien sivuseinien kanssa, mutta niistä en hoksannut kuvaa ottaa. Kuitenkin samaa puuhaa se oli, kuin tämä keskiseinäkin.
Keskiseinään ruuvit upposivat jo tosi helposti, kun olin viikon aikana oppinut kunnon tekniikan ja ruuvit vaihtuivat puolet lyhyemmiksi. Pidemmillä ruuveilla kiinnittäessä vaneri nousi useamman sentin metallista ylös ruuvin uria pitkin, ja välillä hirvittikin katsoa ja kuunnella sitä pauketta mutta hengissä selvittiin.

Pieni tila ja vähän lohkeamia
Vähän haastavaa oli, kun tuo metalliputki, johon olen kiinnittänyt levyt, on vain kaksi senttiä leveää. Levy kiinnitettiin puoleenväliin putkea, eli kiinnitystilaa jäi vain sentti, aika tiukoille meni ja noin reunassa vanerista irtosikin lastuja helposti.

Tuolla on vielä syvemmälle upotettava ruuvi ja vähän kitattavaa!
Valmis keskiseinä

Tämä seinä on nelisen metriä korkea, leveyttä en juuri nyt muista. Ylhäällä on vanerista leikattu kaari, jonka jouduin mittavirheen takia tekemään kahteen kertaan. Hyvä vain kuitenkin, koska ensimmäisen kaaren onnistuin hiomaan epätasaiseksi. Tämä toinen kuitenkin onnistui todella hyvin.
Tosiaan, koska sivuille kiinnitetään ne kaksi sivuseinää, on reunat jyrsitty sellaisiksi, etteivät ne tule metallista yli. Ja vaikka sitä nyt ei oikein erota, niin seinä on myös hiottu, eli pohjamaalia pintaan ja tapetti päälle.
Tuo vaneriton aukko on tarkoitettu takalle.

Takkaa varten
 Nuo palat ovat vaneria ja puurimoja, jotka minä maalasin. Lopulta näistä tulee kultaisia, mutta jos kappaleet maalaisi pelkästään kullanväriseksi ja tasaiseksi, olisi lopputulos kovin muovisennäköinen. Oikeasti pohjamaalin pitäisi olla viininpunainen, mutta Mauri armahti minua näyttäessäni tätä ruskeaa sävyä ja sanoi, että tärkeintä on että pohjamaali on lämminsävyinen. Hyvä niin, ja ihan hyvältä tuo kuitenkin näytti kun Mea maalasi meidän lavastetta varten taulun kehykset ensin tällä värillä ja sen jälkeen kultaspraytä päälle.Enpäs minä tiedäkään mitään, Mea korjasi minua ja kertoi sekoittaneensa omat maalit. Phah, no on tuo silti edelleen lämminsävyinen...

Paperointipuuhia
 Tiina ystävällisesti otti minusta kuvan, kun paperoin takkaa varten styroksista tehtyjä kappaleita (Tiina ahkerana tyttönä teki). Kuvassa oikealla näkyy päällystämätön lista, vasemmalla minun käsittelyssä se päällystettävä, yllättäen. Styroksista tehdyt asiat päällystetään voimapaperilla, jota on uitettu vesiliimaseoksessa, jolloin pinnasta tulee kova ja kestävä. Näihin teatteriin tuleviin ja rasitukseen joutuviin töihin laitetaan ainakin neljä kerrosta paperia ja kerrosten välillä hiotaan, ettei tule kupruja. Huomenna laitetaan toinen kerros. :)
Vielä siitä, mitä Tiina sanoi minun paperointitaidoista: Minusta on tullut viimeviikkojen aikana hyvä paperoija, koska olen tehnyt sitä paljon. Aiemmin, kun ei ole ollut muuta kiireellistä työtä, olen auttanut paperoimaan Arjen arkkia (johonkin messuasiaan tulevaa laivaa), mutta siitäkään ei ole kuvaa. Periaatteessa kuitenkin tuota samaa puuhaa kuin pienten kappaleiden kanssa, mutta isommassa mittakaavassa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti